Funkcje menadżerskie, czyli czym właściwie zajmuje się menadżer na co dzień.
Na pytanie czym zajmuje się osoba zarządzająca nie otrzymujemy zwykle jednoznacznej odpowiedzi. Większość pytanych będzie miała własną wizję tego czym zajmuje się jako menadżer.
A przecież w większości przypadków pytane osoby zajmują się tym zagadnieniem od dawna. Dlaczego więc odpowiedź nie jest jednoznaczna?
Powód istnieje i to dość istotny, ponieważ zarzadzanie jest wypadkową wielu działań. W zależności od tego, czego w pracy danej osoby jest więcej lub niej, tak postrzega swoja rolę i zadania w organizacji.
W tym artykule, znajdziecie również pewną wypadkową. Tym razem będzie to zbiór wiedzy przekazanej w źródłach pisanych oraz moje osobiste doświadczenia zawodowe. Wielu autorów podchodzi do tematu, wyszczególniając szereg ról jakie osoba na stanowisku liderskim pełni w organizacji.
Zbierając wszystko i uogólniając na potrzeby artykułu, podstawowe funkcje menadżerskie to:
- Planowanie
- Organizowanie
- Koordynowanie
- Delegowanie
- Motywowanie i rozwój pracowników
- Ocena i kontrola.
Każda osoba, mierząca się z wyzwaniami liderskimi właśnie to dokładnie robi każdego dnia.
Co więcej, wszystkie te funkcje dość mocno na siebie oddziaływują i przenikają się na wielu płaszczyznach.
Przykład: deleguje pracownikowi zadanie.
Najpierw planuję , co jest do wykonania i kto to zrobi, organizuje sposób przekazania pracownikowi informacji czego od niego oczekuję i czego będzie potrzebował aby sprawnie wykonać zadanie.
Koordynuje jego działania z działaniami innych pracowników, przecież tez są częścią całości a przy coraz większej personalizacji pracy, zapewne inne osoby są powiązane z działaniami pracownika, któremu deleguje zadanie.
Samo oddelegowanie zadania wymaga ode mnie umiejętności przekazywania polecenia w formie motywującej i dostosowanej do możliwości, wiedzy i sprawności pracownika. To w oczywisty sposób łączy się z jego rozwojem. Czy zadanie jest na miarę obecnego poziomu kompetencji pracownika, a jeśli nie to jak zapewnię mu wsparcie aby się takim stało.
Na koniec a prawda jest taka, że również w trakcie wykonywania delegowanego zadania lider powinien sprawdzić i zweryfikować czy zadanie jest wykonane w sposób jaki był oczekiwany i wrócić do pracownika z informacja zwrotną. Tu kłania się ocena i kontrola.
Informacja zwrotna, znowu powinna być zaplanowana, przekazana w sposób jasny, organizujący odbiór pracownika i na tyle motywująca, aby miał chęć na ewentualną korektę swoich działań albo pewność, że to co robi, wykonał dobrze lub bardzo dobrze.
Jak widać powyżej, wszystkie wymienione funkcje menadżerskie, to podstawa codziennej pracy. Ubieramy je tylko w pewnego rodzaju działania i umiejętności, adekwatne do specyfiki organizacji, kultury organizacyjnej firmy albo do stylów zarzadzania – naturalnego i tego oczekiwanego.
Trzymając się przykładu delegowania zadania: można przekazać to ustnie, można napisać maila, zwołać zebranie i tam obdarować wyzwaniami. Można zrobić też prezentacje, zapisać na tablicy korkowej pod imieniem pracownika albo czekać aż się domyśli, gdyż dokładnie to zadanie ma wpisane w zakres obowiązków jaki dostał w dniu podpisania umowy o pracę
To jest już sposób w jaki wcielamy w życie funkcje menadżerskie. Każdy niesie za sobą konsekwencje i szanse na realizacje.
To co jest pewne i sprawdzone: droga na skróty, czyli pominięcie którejkolwiek z funkcji menadżerskich , kończy się zazwyczaj pewnym dodatkowym kosztem, lub jak mawiają specjaliści od Lean Menagment mudą czyli stratą, marnotrawstwem.
Brak dobrego zaplanowania działań, które w fazie projektowej wydaje się nudne i zbędne, odbije się koniecznością wprowadzanych korekt i poprawek w czasie realizacji. Jeśli część zadań została już wykonana i dopiero na poziomie oceny działania wyszła nam niezgodność z oczekiwanym efektem, to trzeba zaczynać od nowa.
Marnujemy czas, materiał, motywacje. Podsumowując czysto finansowo – zmarnowaliśmy pieniądze i potencjał inwestora lub swoje własne zasoby.
Oczywiście, że bycie menadżerem to ciągłe dylematy i niepewności. Bazujemy na wiedzy historycznej aby podejmować decyzje w przyszłości. Popełnianie błędów jest wpisane w role liderskie.
Pamiętając jednak o wszystkich, wymienionych funkcjach menadżerskich, jest duże prawdopodobieństwo, że popełnimy ich stosunkowo niewiele a na pewno mniej
Życzę powodzenia w praktykowaniu.