Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach TSR

Identyfikowanie i wzmacnianie sił i zasobów klienta 

Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach TSR to forma terapii  krótkoterminowej, która skupia się na identyfikowaniu i wzmacnianiu sił i zasobów klienta oraz na budowaniu konkretnych rozwiązań dla problemów, zamiast skupiać się na analizowaniu przyczyn problemów.

TSR jest idealnym rozwiązaniem jeśli po raz kolejny stajesz przed podobnymi, trudnymi sytuacjami w swoim życiu zawodowym albo prywatnym i nie wiesz co zrobić aby tym razem efekt był inny? Zastanawiasz się, jak rozpocząć realizowanie swojego marzenia skoro tyle razy wędrowało na koniec listy potrzeb? Przechodzisz trudny moment w związku? Chcesz poprawy relacji z bliskimi i nie wiesz co jeszcze możesz zrobić? A może nie wiesz jak odmawiać a czujesz się wykorzystywana/wykorzystywany przez tych co proszą? Słyszysz: Bądź asertywna/asertywny! Ale jak to zrobić zachowując szacunek dla siebie i rozmówcy? Znajdujesz 5-10 zasad asertywności, tylko jak można je zastosować? Chcesz wprowadzić zmiany w zachowaniu swoich domowników, aby zaczęli Cię wspierać a nie wiesz od czego zacząć albo jak im to delikatnie zakomunikować? To tylko przykłady zastosowania TSR.

W TSR to klient jest ekspertem od swojego życia. Klient decyduje jaki cel chce osiągnąć i jak rozpozna, że go osiągnął. To klient decyduje kiedy terapia zostaje zakończona.

Problemy i rozwiązania nie są kategoriami ciągłymi, co oznacza, że żaden problem nie trwa wiecznie a żadne rozwiązanie nie działa zawsze

Więc jeśli masz dość terapii rozgrzebującej przeszłość a chcesz się skupić na rozwiązaniach tu i teraz, szukasz odpowiedzi na pytania: jak zacząć realizacje celu, jak skoncentrować się na konkretnym zadaniu i konsekwentnie realizować określone założenia, to Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach TSR jest dla Ciebie idealnym narzędziem pracy.

Główne zasady terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach odpowiadają właśnie na Twoje potrzeby.


Skupienie się na celach i pozytywnych zmianach: pomagam klientowi określić, jakie konkretne cele chce osiągnąć, i skupiam się na rozwijaniu strategii i działań, które prowadzą do tych celów.


Koncentrujemy się na wyjątkach i dotychczasowych sukcesach: Poszukujemy momentów, w których problem nie występował lub występował w mniejszym stopniu, aby zidentyfikować czynniki sprzyjające zmianom oraz zasoby i umiejętności klienta, które można wykorzystać w procesie terapeutycznym.


Rozmawiamy o przyszłości: Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach skupia się na rozmowach o tym, jak klient chce, aby sytuacja wyglądała w przyszłości, zamiast na analizowaniu przeszłości i przyczyn problemów.


Koncentruje się na wzmacnianiu klienta, pomagając mu odkryć własne umiejętności, mocne strony i zasoby, które mogą pomóc mu w rozwiązaniu problemów.


TSR ma swoja filozofię centralną:

  • Jeśli coś się nie zepsuło – nie naprawiaj.
  • Jeśli coś działa – rób tego więcej
  • Jeśli coś nie działa – nierób tego więcej. Rób coś innego.

Prostota tych stwierdzeń jest taka jak terapia. Nie szukamy czegoś czego nie ma lub co może się wydarzyć albo grzebiemy w tym co się wydarzyło. Odpowiadamy sobie na pytania : co działa, co nie działa. Co już zrobiłam/zrobiłem , czy to zadziałało czy tez nie.

Im większa prostota tym większa szansa na realizację .


Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach znajduje zastosowanie w wielu obszarach na sesje. Można je zdefiniować w trzech grupach tematycznych:

1.Terapia par i rodzin: Może być stosowana do poprawy komunikacji, rozwiązywania konfliktów i budowania zdrowych relacji w ramach par i rodzin.

2.Terapia indywidualna: Może być stosowana do pracy nad różnymi problemami emocjonalnymi, takimi jak lęki, zaburzenia odżywiania, brak wiary we własne siły.

3.Terapia w miejscu pracy: Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach może być również stosowana w kontekście zarządzania stresem, rozwiązywania problemów zawodowych, podejmowaniu decyzji i rozwoju umiejętności przywódczych.


Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach jest elastycznym podejściem, które można dostosować do różnych sytuacji i problemów. Jej celem jest skupienie się na budowaniu pozytywnych zmian i wspieranie klienta w osiąganiu zamierzonych celów. Każdy temat istotny dla klienta, może być przedmiotem spotkań,

Problem nie jest faktem a ukrytą potrzebą!