TUS: Trening Umiejętności Społecznych
Trening Umiejętności społecznych to jedna z najskuteczniejszych terapii wspierających rozwój, łagodzących lub zapobiegających problemom emocjonalnym. Pomaga też radzić sobie z trudnościami pojawiającymi się w zachowaniach dzieci i młodzieży.
Dzieci, które uczestniczą w naszych zajęciach, przechodzą swoistego rodzaju trening, który wspiera umiejętności potrzebne na co dzień, takie jak kontakty rówieśnicze, umiejętność zachowania się stosownie do okoliczności, rozumienie reakcji innych i poznawanie własnych. Podczas zajęć prowadzonych pod okiem wykwalifikowanego trenera, dzieci i młodzież zdobywają umiejętności komunikacji, począwszy od nauki przedstawiania się i prowadzenia przyjaznych rozmów, poprzez opowiadanie o sobie, aktywne słuchanie, po umiejętność samokontroli i okazywania szacunku innym. Praktykujemy rozpoznawanie własnych emocji, radzenia sobie z nimi, radzenie sobie z lękiem, stresem. Nie zapominamy również o okazywaniu zainteresowania uczuciami innych.
Pracujemy nad tym jaką postawę przyjąć w sytuacji zachowań prowokujących i agresywnych ze strony innych a także z odrzuceniem i wykluczeniem. To cykl kompleksowych zajęć w kameralnej grupie, dobranej wiekowo dla dzieci i młodzieży z Gminy Dobra, ale też Mierzyna, Dołuj, Lubieszyna, Kołbaskowa czy Szczecina.
Do kogo kierujemy ofertę:
– dla dzieci i młodzieży przeżywających trudności w relacjach
– dla osób z zespołem Aspergera
– dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania
– dzieci ze stwierdzonym ADHD
– dzieci i młodzieży nieśmiałej, wycofanej, z trudnościami w nawiązywaniu przyjaźni i funkcjonowania w grupie
– dzieci i młodzieży z trudnościami w radzeniu sobie z własnymi emocjami i emocjami innych.
Korzyści, jakie przynosi uczestnictwo w TUZ:
– umiejętność werbalnej i niewerbalnej komunikacji , objawiająca się kontrolą tonu głosu, mimiki, adekwatnością kontaktu wzrokowego, postawy ciała.
– umiejętność rozpoczęcia/ podtrzymania/zakończenia rozmowy. Rozumienie jakie pytania można zadać.
– ćwiczenie dialogu, umiejętność zadawania pytań zwrotnych i używania komunikatu „ja”
– umiejętność reagowania na zaczepki i podpuszczania.
– umiejętność reagowania na trudne sytuacje poza domem
– strategie wygaszania konfliktów. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania konfliktów.
– umiejętność tworzenia „pierwszego wrażenia”
– umiejętność zapraszania i dołączania do zabawy, kończenia i zmieniania zabawy. Umiejętność dążenia do kompromisu i przyjmowania porażki
– umiejętność reagowania i wyrażania własnych emocji oraz reakcji na emocje innych.
– umiejętność zastępowania złości.
Program pracy:
– Indywidualna diagnoza potrzeb.
– Przykłady zachowań oczekiwanych i analiza reakcji obecnych . Praca z „lustrem”
– Ćwiczenia wzmacniające zachowania oczekiwane na podstawie obserwacji innych sytuacji rówieśniczych.
– Ćwiczenie wzmacniające zachowania oczekiwane ma podstawie obserwacji własnych reakcji w środowisku rówieśniczym.
– Praca z emocjami w sytuacjach nieznanych i trudnych . Emocje własne i wpływ na emocje innych.
– Ćwiczenia reakcji na zaczepki i podpuszczanie.
– Ćwiczenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
– Symulacje zachowań w sytuacji zabawy lub innych zdarzeń poza miejscem zamieszkania
– Strategie rozładowania napięcia
Pracujemy w kameralnych grupach.
Świadczymy usługi w formie spotkań osobistych w siedzibie firmy „ Siesta Umysłu” Kameliowa Park ul. Kameliowa 4 72-003 Dobra k/Szczecina.
Przed przystąpieniem do zajęć konieczna jest konsultacja ze specjalistą prowadzącym zajęcia – rodzica i dziecka.